Kiertäjäkalvosinoireyhtymä

Kiertäjäkalvosinoireyhtymä

Olkaniveltä ympäröivät lihakset ja niiden jänteet muodostavat kiertäjäkalvosimen. Kiertäjäkalvosinoireyhtymässä eli Rotator cuff -syndroomassa kiertäjäkalvosimen lihasten jänteet ärtyvät ja tulehtuvat. Tulehduksesta seuraa rakenteiden turpoaminen ja paksuuntuminen, ahtauden lisääntyminen ja tätä kautta ärtymyksen edelleen pahentuminen. Usein vaivan aiheuttaa liiallinen rasitus, väärät työasennot tai esimerkiksi kaatuminen. Siitä kärsii jossain vaiheessa elämäänsä noin 4 % suomalaisista. Vaiva on yleisin 35–50-vuotiailla.

Kiertäjäkalvosinoireyhtymän oireet

Kiertäjäkalvosinoireyhtymän pääoireena on kipu olkapään seudussa ja varsinkin sen ulko-osassa eli olkavarressa. Käden nosto sivukautta on kivuliasta ja vaikeaa. Sivusuuntaan tapahtuvat liikkeet rasittavat olkapäätä ja rasituksen jälkeen kipu onkin usein voimakkaampaa. Olkapäässä voi olla myös lepokipua, varsinkin nukuttaessa oireilevan puolen kyljellä.

Kiertäjäkalvosinoireyhtymän hoito

Kiertäjäkalvosinoireyhtymän itsehoidon kulmakivet ovat olkanivelen lepo, kivuliaiden liikkeiden välttäminen sekä kivun lievitys. Olkanivelen liikuttelu koko liikelaajuudella (kivun sallimissa rajoissa) on hyväksi muutaman kerran päivässä.

Kylmähoito helpottaa oireita. Myös tulehduskipulääkkeiden tai kipugeelin käyttö on suositeltavaa: tähän riittävät usein apteekin reseptivapaat tuotteet. Lääkeaineiden soveltuvuus sairauksien ja käytössä olevan lääkityksen kanssa tulee aina varmistaa omalta lääkäriltä.

Mikäli oireet eivät omahoidolla helpota muutamassa viikossa on syytä hakeutua jatkotutkimuksiin. Fysioterapeuttinen hoito ja jatkokuntoutusohjeet ovat usein tarpeen olkanivelen täyden liikelaajuuden ja toiminnallisuuden palauttamiseksi.

Kiertäjäkalvosinoireyhtymän ehkäisy

Olkapään ylirasituksen ja toistoliikkeiden välttäminen sekä hyvät työasennot auttavat vaivan ehkäisyssä. Työssä, jossa käsiä joudutaan pitämään pitkiä aikoja koholla, on erityisesti huomioitava oikeat työasennot sekä riittävät tauot. Työterveyshuolto ja erityisesti fysioterapeutit voivat neuvoa oikeiden työasentojen löytämisessä.