Soita meille 020 759 7319 ja sovi maksuton tutustumiskäynti

Iskias

Iskiashermo on kehon pisin hermo, joka kulkee alaselästä takareiteen ja aina jalkaterään asti. Iskiaskipu on hermokipua, joka johtuu hermon ärsytyksestä, tulehduksesta tai vammasta. Iskiaskivun aiheuttaa hermoon kohdistuva paine, joka voi johtua esimerkiksi raskaudesta tai vääränlaisesta, selkää liikaa rasittavasta asennosta. Yleisin iskiasoireen syy on kuitenkin nikamien välilevyn rappeutumisesta johtuva pullistuma. Vaikka iskiasoireet voivat vaihdella, ne kohdistuvat useimmiten selkään, jalkoihin ja pakaroihin.

Iskiaksen tavallisin muoto aiheutuu useimmiten selän vääränlaisesta rasittamisesta, välilevyn pullistumasta tai nivelrikosta. Iskias voi johtua myös nikamasiirtymästä ja/tai osteoporoosista. Niiden takia hermoon voi kohdistua painetta, joka usein aiheuttaa alaselkäkipua. Kipu voi myös säteillä jalkaan.

Tyypillisimpiä iskiasoireita ovat

  • Jomottava kipu ja puutuneisuus jalassa, jalkaterässä ja/tai varpaissa
  • Viiltävä kipu pakarassa tai jalassa
  • Kivun säteily selkään
  • Lihasheikkous

Välilevynpullistumasta johtuvat iskiasoireet kestävät keskimäärin 6 viikkoa ja enintään 12 viikkoa. Tällaiset oireet paranevat usein luonnollisesti ja häviävät itsekseen. Jos iskiasoireet kestävät pidempään tai jos kipu on kovaa tai hermopuristuksen seurauksena syntyy alaraajojen lihasheikkoutta ja tunnottomuutta, on syytä hakeutua nopeasti hoitoon oireiden pitkittymisen ehkäisemiseksi.

Selkäkivun hoito

Selkäkivussa arkiliikkumista ja selän käyttämistä on tärkeä jatkaa kivusta huolimatta sopivin annoksin. Tärkeää selkävaivojen ennaltaehkäisemisessä ja hoitamisessa on pitää keskivartalon lihakset hyvässä kunnossa, koska optimaalisesti toimivat syvät vatsa- ja selkälihakset tukevat rankaa.

Aktiivisella liikkeellä parannetaan verenkiertoa ja lisätään välilevyjen aineenvaihduntaa, mikä edistää paranemisprosessissa. Selkäkipuja hoidettaessa on aluksi tärkeää aloittaa liikeharjoittelu pienillä kuormituksilla ja maltillisia liikeratoja käyttäen. Kiputuntemusten vähetessä on turvallista nostaa kuormitusta selän kestävyyden ja toiminnan parantamiseksi.