Polven nivelrikko

Polven nivelrikko

Artroosi eli nivelrikko on yleisin nivelsairaus, jota ilmenee lähes kaikilla ikääntymisen myötä. Muutokset etenevät yleensä hitaasti vuosien kuluessa. Nivelrikossa nivelestä häviää enemmän rustoa kuin tilalle syntyy.  Nivelruston pinta rikkoutuu ja voi kulua puhki, jolloin luut pääsevät hankaamaan toisiaan vasten. Ärsytyksen johdosta nivelkalvo ärtyy, alkaa turvotella ja jäykistyä. Elimistö ei itse pysty korjaamaan vaurioitunutta nivelrustoa. Nivelrikko oireilee jomottavana ja liikkuessa pahenevana kipuna, joka usein lievittyy levossa. Myös aamu- ja liikkeellelähtöjäykkyys nivelissä ovat tyypillisiä oireita.

Nivelrikon riskitekijät

  • Ylipaino
  • Perimä
  • Nivelvammat ja nivelsidevauriot
  • Raajan virheasennot
  • Kuormittava työ

Ikääntyminen heikentää nivelruston mekaanisia ominaisuuksia sekä kudosten aineenvaihduntaa. Nämä altistavat nivelruston vaurioitumiselle.

Polven nivelrikon oireet

  • Polven nivelrikko tuntuu kipuna polvessa. Polvea voi särkeä, kun kävelet kovalla alustalla, kuten asvaltilla. Sitä saattaa myös jomottaa lenkin jälkeen.
  • Polven kipu voi estää sinua harrastamasta lajeja, joissa polveen kohdistuu tärähdyksiä tai äkkipysäyksiä, kuten esim. juoksua, tennistä, jalkapalloa ja muita pallopelejä.
  • Kun polven nivelrikko kehittyy pidemmälle, portaiden kävely voi muuttua vaikeaksi. Erityisesti alas laskeutuminen on hankalaa. Saatat joutua laskeutumaan portaat yksi kerrallaan sivuttain kuin rapu.
  • Nivelrikko myös jäykistää polviniveltä. Jalkasi ei enää koukistu, kuten aiemmin. Et pysty koskettamaan kantapäällä pakaraa, eikä polvesi välttämättä ojennu kävellessä aivan suoraksi.
  • Voi myös olla, että joudut etsimään mukavaa nukkumisasentoa ja asettamaan esimerkiksi tyynyn polven alle, jottei sitä särkisi.

Polven nivelrikon hoito

LIIKE ON LÄÄKE

Nivelrikon tärkein hoito on liikunta, mutta kovia iskuja aiheuttavia lajeja kannattaa välttää. Liikunta voitelee niveliä kuin öljy oven saranaa.

  • Muista, että nivelesi ei ole rikki, etkä voi itse rikkoa sitä tai pahentaa nivelrikkoa. Siksi mikään liikunta tai painavien esineiden kantaminen ei ole kiellettyä. Kaikki lihaksia vahvistava tekeminen on sinulle hyväksi, jos vain pystyt siihen.
  • Nivelille ystävällisiä lajeja ovat kävely, pyöräily, vesijuoksu, vesijumppa, uinti, hiihto ja luistelu.
  • Suuntaa kuntosalille ja vahvista lihaksia. Reisilihasten vahvistaminen voi vähentää polvessa tuntuvaa kipua, sillä vahvat lihakset vähentävät polvinivelen kuormitusta.
  • Venyttely ja jalkojen ja käsien ojentelu esimerkiksi jumppakuminauhaa vasten aktivoi liikeratoja ja hillitsee nivelten jäykistymistä.
  • Riittävä lepo on tärkeä vastapaino liikunnalle.

 

Kevennä nivelen kuormaa

Ylipaino on nivelrikon suuri riskitekijä. Jo muutaman kilon pudotus voi madaltaa sairastumisen riskiä merkittävästi. Jos nivelrikko on puhjennut, liikunta ei nykyisen tiedon mukaan paranna eikä pysäytä sitä, mutta se voi hoitaa ja helpottaa oireita mm. lihaskunnon ja painonhallinnan paranemisen kautta.

Hyvä ergonomia on hyvää nivelrikon hoitoa, sillä esimerkiksi työskentelytason korkeus ja istuma-asento vaikuttavat useimpiin meistä tuntikausia joka päivä.

Liikkumista helpottavien apuvälineiden kirjo on laaja ja niiden valinnassa auttaa fysioterapeutti, jotta apuväline tukee oikealla tavalla liikkumistasi.

Lääkäriltäsi saat myös sopivat kipulääkkeet kivun hallintaan.

Polven nivelrikko on yleisin syy, jonka vuoksi polveen tehdään tekonivelleikkaus. Jos kävely ei enää onnistu tai toimintakyky on muuten heikentynyt selvästi, eivätkä edellä mainitut hoidot auta, tekonivelleikkaus tulee ajankohtaiseksi. Hoidon arvion tekee lääkäri.

Lähteet: Fransen M, McConnell S, Hernandez-Molina G ym. Exercise for osteoarthritis of the hip. Cochrane Database Syst Rev 2009;(3):CD007912 PubMed. Fernandes L, Storheim K, Sandvik L ym. Efficacy of patient education and supervised exercise vs patient education alone in patients with hip osteoarthritis: a single blind randomized clinical trial. Osteoarthritis Cartilage 2010;18:1237-43 PubMed